Wszystko o rollercoasterach – rodzaje kolejek

Ze względu na materiał

Współczesne kolejki górskie, ze względu na materiał, który stanowi podstawę ich konstrukcji, mogą należeć do jednej z kategorii:

– kolejki drewniane;

– kolejki stalowe;

– kolejki hybrydowe – stanowią połączenie elementów drewnianych ze stalowymi.


Ze względu na układ toru

– kolejka z obiegiem zamkniętym (ang. full circuit coaster) – pociąg porusza się po zamkniętym torze tylko w jednym kierunku;

– kolejka z obiegiem otwartym (ang. shuttle coaster) – pociąg porusza się przodem i tyłem po otwartym z obu końców torze.


Ze względu na wysokość

Bardzo wysokie kolejki klasyfikuje się następująco:

– hyper coaster – o wysokości lub spadku między 200 a 299 ft (61 – 91,5 m);

– giga coaster – o wysokości lub spadku między 300 a 399 ft (91,5 – 122 m);

– strata coaster – o wysokości lub spadku równej lub większej niż 400 ft (122 m).


Ze względu na pozycję pasażerów

– kolejka do jazdy na siedząco;

– kolejka do jazdy na stojąco;

– kolejka do jazdy na leżąco („latająca”, ang. flying coaster).


Ze względu na rozwiązania techniczne i efekty specjalne

– kolejka tradycyjna z pociągiem poruszającym się ponad torem;

– inverted coaster – kolejka odwrócona z pociągiem podwieszonym pod torem;

– wing coaster – z fotelami położonymi po bokach toru, symulująca lot na skrzydle;

– 4th dimension coaster – z wagonami posiadającymi możliwość niezależnego obrotu w osi poziomej. Obrót może być kontrolowany lub nie;

– spinning coaster – z wagonami posiadającymi możliwość niezależnego obrotu w osi pionowej;

– dive coaster – „kolejka nurkująca” o bardzo szerokich pociągach i pionowym pierwszym spadku;

– floorless coaster – kolejka o pociągach pozbawionych podłogi,

– indoor coaster – kolejka wybudowana w części lub w całości wewnątrz zamkniętego pomieszczenia;

– wild mouse coaster – „dzika mysz”, kolejka o pojedynczych wagonach poruszających się po torze o dużej liczbie bardzo ostrych zakrętów;

– side friction coaster – rodzaj starej kolejki drewnianej, której wagony utrzymywane są na torze za pomocą bocznych prowadnic;

– bobsled coaster – kolejka, której wagony nie są połączone z szynami, lecz toczą się wewnątrz rynny przypominającej tor bobslejowy;

– water coaster – kolejka górska będąca połączeniem atrakcji wodnych z klasyczną stalową kolejką.


Kolejka drewniana Thunderbird w parku PowerLand, Finlandia.


Kolejka stalowa Silver Star w parku Europa-Park, Niemcy.


Kolejka hybrydowa Wicked Cyclone w parku Six Flags New England, USA.


Colossus w Thorpe Park, Wielka Brytania – kolejka o obiegu zamkniętym.


Boomerang w parku Wild Adventures, USA – kolejka z obiegiem otwartym.


Hyper coaster Diamondback w parku Kings Island, USA – wysokość 70 m.


Giga coaster Intimidator 305 w parku Kings Dominion, USA. Wysokość 93 m.


Strata coaster Top Thrill Dragster w parku Cedar Point, USA. Wysokość 128 m.


Kolejka do jazdy na siedząco Kumba w parku Busch Gardens Tampa, USA.


Kolejka do jazdy na stojąco Riddler’s Revenge w parku Six Flags Magic Mountain, USA.


Flying coaster Galactica (dawniej Air) w parku Alton Towers, Wielka Brytania.


Kolejka odwrócona Raptor w parku Cedar Point, USA.


Wing coaster Flug der Dämonen w parku Heide-Park, Niemcy.


4th dimension coaster Eejanaika w parku Fuji-Q Highland, Japonia.


Spinning coaster Spinball Whizzer w parku Alton Towers, Wielka Brytania.


Floorless coaster Hydra the Revenge w parku Dorney Park, USA.


Dive coaster SheiKra w parku Busch Gardens Tampa, USA.


Kolejka w pomieszczeniu Canyon Blaster w Adventuredome, USA.


Kolejka „dzika mysz” Sand Serpent w parku Busch Gardens Tampa, USA.


Bobsled coaster Alpine Bobsled w parku Great Escape, USA.


Water coaster Divertical w parku Mirabilandia, Włochy.



Materiał pochodzi z:
– wikipedia.org

Powrót do poprzedniej strony