Malowanie światłem w lunaparku – poradnik fotografii nocnej
Jeśli należysz do grona stałych czytelników Portalu Lunapark, zapewne zdarzyło Ci się zobaczyć zdjęcia, na których po zmroku światła karuzel „malują” swój ślad (np. światła na Boosterze przybierają kształt koła). Jeśli zastanawiałeś / zastanawiałaś się jak takie zdjęcia są robione – ten poradnik jest dla Ciebie!
Możesz powiększyć każde zdjęcie, klikając w nie.
Czego potrzebujemy do wykonania takiego zdjęcia?
- Aparatu z trybem B (bulb)/M (manualnym)
- Dobrego, stabilnego statywu
- Wężyka spustowego, który umożliwi nam zrobienie zdjęcia bez dotykania aparatu (dotknięcie aparatu może powodować wstrząsy przez co wszystko może się rozmyć)
- Zmroku i zapalonego oświetlenia karuzel 😉
- Wiedzy, którą posiądziesz dzięki temu krótkiemu poradnikowi
Przygotowania
Zamontuj aparat na statywie i ustaw go na stabilnym podłożu szeroko rozkładając jego nogi. Jeśli nie musisz – nie ustawiaj się ze sprzętem na ciągach komunikacyjnych (chodniki, wąskie przejścia między atrakcjami), będziesz przeszkadzał ludziom jak i ludzie będą przeszkadzać Tobie. W aparacie ustaw tryb Bulb (B) lub manualny (M), gdzie możesz kontrolować czas naświetlania, wartość przysłony, wartość ISO. Jeśli chcesz mieć szeroką możliwość edycji zdjęć na komputerze, ustaw fotografowanie w trybie RAW bądź JPEG+RAW. Pliki RAW pozwalają na dużo większą edycję zdjęcia już po wykonaniu, obróbka plików JPG/JPEG jest dość mocno ograniczona. W tym poradniku nie będę jednak poruszał tematyki obróbki zdjęć gdyż jest to pojęcie bardzo szerokie – w Internecie istnieje dużo przyjaznych poradników na ten temat.
Generalnie, fotografowanie nocne opiera się głównie na długim czasie naświetlania, w połączeniu z niskim ISO (mała ilość kolorowego szumu na zdjęciu) i domkniętą przysłoną (liczba F im jest wyższa, tym przysłona jest bardziej domknięta, powoduje to ograniczenie dopływu światła do matrycy aparatu). Nie podam w tym poradniku dokładnych ustawień na idealne zdjęcie, gdyż te zmieniają się dynamicznie w zależności od ilości oświetlenia na karuzeli, wokół niej, planowanego efektu itp. Pokażę Ci natomiast jakich efektów możesz się spodziewać po danym typie karuzeli. Każde ze zdjęć będzie opisane czasem naświetlania, wartością ISO i przysłony, aby nakierować Cię na odpowiedni tor 🙂
Fotografowanie poszczególnych typów karuzel
Booster
Fotografując Boostera, musimy wziąć pod uwagę iż jego ramię zatacza kręgi – kadruj zatem zdjęcie tak, by nie ucinać ramiona w żadnym jego położeniu. Z mojej strony polecam zdjęcie naświetlać pół, góra jeden pełny obrót ramienia – dłuższe naświetlanie spowoduje nałożenie się na siebie zbyt dużej ilości światła, przez co efekt nie będzie taki dobry. Dodatkowo przy bardzo długim naświetlaniu diody RGB będą wyglądały dla naszego aparatu jak diody białe – dzieje się tak, gdyż po zmieszaniu ze sobą koloru czerwonego, zielonego i niebieskiego otrzymujemy biel. Bardzo polecam eksperymenty z różnym czasem naświetlania, dzięki temu, szybkości obrotów ramienia i bogatemu programowi świetlnemu udało mi się uzyskać bardzo wiele różnych efektów w bardzo krótkim czasie.
ISO 160, 12,6s, F/20 – widać tutaj, że część okręgu jest jaśniejsza, część ciemniejsza – jest to właśnie wspomniane nałożenie się na siebie kolejnych obrotów ramienia. Dodatkowo udało się uchwycić diabelski młyn oraz wahadło w ruchu – warto jednak zadbać o dobre kadrowanie gdyż jak widać, wahadło zostało przysłonięte.
ISO 160, 13,5s, F/20 – tutaj pomimo długiego czasu naświetlania nie ma problemu z nałożeniem się na siebie obrotów, gdyż światła nie świeciły światłem ciągłym, lecz migotały.
ISO 160, 9,2s, F/20 – tutaj również światła migotały co dało ciekawy efekt swego rodzaju „wiatraczka”.
ISO 100, 6s, F/22 – użycie obiektywu szerokokątnego (10mm) pozwoliło objąć całą karuzelę z bardzo bliska.
ISO 100, 3,2s, F/14 – jako, że otoczenie było dość ciemne, użyłem tutaj przesłony F/14 po to by matryca zarejestrowała więcej światła i zdjęcie wyszło jaśniejsze
Diabelski młyn
Kadrowanie młyna jest bardzo proste, gdyż w obojętnie jakim położeniu go zastaniemy, nie zmieni on zasadniczo swojej pozycji. Sytuacja wygląda podobnie jak z Boosterem – nie możemy naświetlać zbyt długo jeśli na młynie są diody RGB, gdyż w efekcie otrzymamy młyn z białym oświetleniem. Młyny wyposażone w diody RGB mają bardzo bogate programy oświetlenia, zatem eksperymentuj z czasem naświetlania – raz go zmniejszaj, raz zwiększaj, w efekcie czego otrzymasz więcej ciekawych wzorów. Jeśli natomiast młyn posiada zwyczajne, jednokolorowe oświetlenie, czas musimy tak dobrać aby osiągnąć zadowalający nas efekt rozmycia ruchu.
ISO 100, 12,2s, F/13 – młyn z jednokolorowym podświetleniem (ramiona białe, promienie koła czerwone) – w efekcie otrzymujemy ładnie zarysowane okręgi.
ISO 100, 8,5s, F/13 – ten sam młyn z innego ujęcia, widoczne zarysowane przez oświetlenie okręgi oraz światło odbite od gondol młyna.
ISO 100, 17,4s, F/20 – również młyn z jednokolorowym podświetleniem, dodatkowo podświetlany od dołu. Przez domknięcie przysłony do F/20 otrzymujemy ładne „gwiazdki” wokół lamp ulicznych.
ISO 100, 10,1s, F/22 – tutaj również użyłem szerokokątnego obiektywu przez co mogłem podejść bliżej koła.
ISO 100, 9s, F/20 – młyn wyposażony w diody RGB, które tak jak w przypadku boostera, dają inne efekty zależnie od czasu naświetlania.
ISO 100, 10,4s, F/29 – długi czas naświetlania spowodował to, że obręcz koła jest biała gdyż wymieszały się tam wszystkie trzy barwy składowe (czerwona, zielona, niebieska)
Kolejka górska
Kolejka nie jest łatwa do sfotografowania, gdyż same wagoniki nie posiadają oświetlenia – fotografować zatem musimy z takiego miejsca, by na te wagoniki padało jak najwięcej światła z innych atrakcji/lamp. Jeśli chodzi o kadr, najlepiej kolejka wygląda na łuku, gdyż daje wtedy bardzo ładnie wygiętą łunę światła- na torze prostym efekt nie jest już tak spektakularny. Jako że światła na kolejce jest mało bo liczymy tylko na światło odbite, musimy zwiększyć czas naświetlania oraz wartość ISO – tak by było widać na zdjęciu także tory kolejki, które również nie posiadają oświetlenia (naświetlając z ustawieniem ISO 100, F/22, 5s zarejestrujemy mniej światła niż ISO 400, F/14, 8s, zatem całe zdjęcie wyjdzie bardzo ciemne).
ISO 100, 10s, F/14 – jednokolorowe diody dość mocno „wypaliły się na zdjęciu”, jednak dzięki temu oświetleniu udało się uchwycić kolejkę przejeżdżającą przez „peron”.
ISO 100, 10s, F/14 – ustawienie takie samo jak poprzednim zdjęciu, jednak ze względu na to, że tutaj jest mniej widocznego światła nic nie „wypaliło” się aż tak bardzo, a kolejka była dość dobrze oświetlona poprzez halogen umieszczony nad torem.
ISO 500, 7s, F/22 – tutaj kolejka była słabo oświetlona, wspomogłem się więc zwiększeniem wartości ISO co niestety spowodowało lekkie przepalenie oświetlenia na peronie – ciężko w takiej sytuacji zachować dobry balans pomiędzy jasnymi punktami na zdjęciu a ciemnymi wagonikami kolejki.
ISO 100, 23,1s, F/14 – długi czas naświetlania pozwolił uchwycić delikatne smugi wagonika kolejki na bardzo długim odcinku toru, dodatkowo udało się uchwycić ruch młyna stojącego za kolejką
Crazy Dance / Break Dancer
Dzięki temu, że gondole poruszają się losowym torem (raz gondola obraca się w lewo, raz w prawo), uzyskamy tutaj wiele różnych wyników. Fotografując Crazy Dance musimy znów wziąć pod uwagę, że diody które są nieruchome (np. zamontowane nad karuzelą), będą po dłuższym czasie naświetlania białe. W przypadku karuzeli wyposażonej w podnoszone ramiona, możemy zrobić trzy zdjęcia na długim naświetlaniu, każde będzie posiadało inaczej namalowane smugi światła:
- Ramiona opuszczone – wszystkie diody rozłożą się na jednej płaszczyźnie, będą dość mocno zbite
- Podnoszenie ramion – smugi światła będą się unosiły znad karuzeli
- Ramiona w górze – smugi światła będą „namalowane” zarówno na dole, jak i na górze.
Kadrując karuzelę staraj się objąć cały ruchomy „talerz”.
ISO 100, 9,4s, F/25 – wariant z opuszczonymi ramionami, kolorowe światełka są dość blisko siebie, w jednym miejscu – kolorowe diody w logo na zdjęciu wyszły białe poprzez nałożenie się na siebie trzech kolorów: czerwonego, zielonego i niebieskiego.
ISO 100, 4s, F/22 – wariant z podnoszącymi się ramionami gdzie zgodnie z oczekiwaniami promienie światła zaczęły się unosić znad talerza.
ISO 100, 15,4s, F/20 – również wariant z podnoszącymi się ramionami.
ISO 160, 13,6s, F/20 – wariant ostatni, gdzie ramiona są już w górze, w efekcie dostajemy piękne świetlne grafitti w większości kadru.
ISO 100, 10,3s, F/20 – białe przebłyski widoczne na karuzeli to odbity od lakierowanych gondol stroboskop.
Wahadła
Podczas kadrowania pamiętaj o łuku, jaki zatacza ramię wraz z gondolą- może się okazać, że ramię wyjdzie ponad kadr. Jeśli wahadło robi pełny obrót – również weź to pod uwagę. Osobiście lubię wykonywać zdjęcia z trzech kadrów: na wprost wahadła – tak by ramię zbliżało i oddalało się od aparatu, z boku wahadła – tak by było widać cały łuk zataczany przez ramię, delikatnie z boku – połączenie obu wcześniejszych kadrów.
ISO 100, 8s, F/22 – znów w akcji obiektyw szerokokątny pozwalający podejść blisko i uchwycić wahadło.
ISO 100, 13,6s, F/20 – tutaj także obiektyw o ogniskowej 10mm, dobrze widać, że wahadło z każdym kolejnym ruchem wspinało się coraz wyżej.
ISO 100, 13,7s, F/20 – jednokolorowe diody na wahadle namalowały ładny łuk, dodatkowe kolorowe oświetlenie na gondoli również zaznacza coraz mocniejsze wychylenie wahadła.
ISO 100, 8,8s, F/13 – na tym zdjęciu idealnie widać jak wysoki łuk zatacza wahadło, niestety przepaleniu uległy białe diody w logo karuzeli oraz na sterówce.
ISO 100, 8,2s, F/13 – obroty gondoli pozwoliły na uchwycenie wielu kolorowych „szlaczków” które układają się w ciekawe kształty.
Top Spin
Fotografując Top Spina, możesz spodziewać się wielu kółek, namalowanych w powietrzu – zatem by mieć ich więcej, musimy wydłużyć czas naświetlania a w konsekwencji zmniejszyć ISO i zwiększyć przysłonę. Najładniej efekt tych kółek, wygląda pod lekkim kątem względem karuzeli, ewentualnie od jej boku. Stając na wprost Top Spina uzyskamy tylko pionowe ślady światła.
ISO 100, 21,5s, F/22 – gondola będąc na górze obracała się, przez co widać ładnie ślady jej świateł
ISO 100, 20,6s, F/22 – gondola jak i ramiona obracały się, dzięki czemu widzimy tutaj wiele promieni światła zataczających koła.
Karuzele hydrauliczne
Karuzele hydrauliczne są dość łatwe do sfotografowania, gdyż możemy je kadrować z dowolnej strony. Jeśli zrobimy zdjęcie zanim ramiona się uniosą, uzyskamy ładny stożek namalowany światłem, natomiast fotografując karuzelę z podnoszącymi się ramionami smugi światłą będą, podobnie jak w przypadku Crazy Dance unosić się ku górze.
ISO 100, 10,7s, F/20 – doskonale widoczny stożek o którym wspomniałem, namalowany przez oświetlenie ramion.
ISO 100, 10,1s, F/20 – ciekawie namalowane smugi światła poprzez część ramion na dole, część na górze.
ISO 100, 2.2s, F/22 – bardzo ciekawy efekt tęczy – dzięki krótkiemu naświetlaniu diody RGB zachowały swoje kolory, nie zdążyły się wypalić do koloru białego.
ISO 100, 10s, F/11 – karuzela wyposażona w jednokolorowe diody, ciekawy efekt uzyskany dzięki opuszczaniu się ramion.
Pozostałe karuzele (podłogowe, łańcuszkowe, autodrom)
Karuzele równie proste do sfotografowania co karuzele hydrauliczne, w zasadzie możemy fotografować je z dowolnego miejsca i uzyskamy podobny efekt rozmycia ruchu.
ISO 100, 8,2s, F/20 – dobrze widoczny ruch obrotowy karuzeli.
ISO 100, 11,8s, F/20 – ciekawie wyglądające smugi światła pozostawione przez oświetlenie pojazdów na karuzeli.
ISO 100, 2,6s, F/16 – duża liczba lampek na karuzeli dała bardzo ładny efekt promieni światła.
W przypadku autodromów, jedyne ruchome elementy to autka, których ruch możemy również utrwalić na zdjęciu. Musimy tylko zadbać o to, by postarać się objąć całą powierzchnię po której jeżdżą auta.
ISO 100, 12,3s, F/13 – widoczne smugi pokazujące ruch autek, do tego ciekawie wyglądający dym.
Podsumowanie
Nie bój się eksperymentować! Ustawiaj różny czas naświetlania, pobaw się z różnymi kadrami (np. Boostera spróbuj najpierw sfotografować z daleka, a jeśli posiadasz szerokokątny obiektyw podejdź bardzo blisko pod niego i skieruj aparat ku górze). Jeśli w okolicy jest dużo światła – zwiększ liczbę F (domknięcie przysłony), jeśli jest go mało – zmniejsz tę liczbę. Używaj w miarę niskich wartości ISO – większe mogą powodować niechciany szum na zdjęciu. Poradnik ten nie wyczerpuje tematu nocnej fotografii, nie porusza też wszystkich typów karuzel, zatem – bądźcie kreatywni! Powyższe zasady długiego naświetlania mają zastosowanie nie tylko w lunaparkach – możemy tak utrwalić wszystko co się porusza, np. auta na drodze, pociąg, start samolotu z lotniska.
Powodzenia 🙂