– wzniesienia – najczęściej o kształcie paraboli w celu wywołania efektu nieważkości lub przeciążeń ujemnych (airtime):
# bunny hop (także: speed bump, camelback) – niskie wzniesienie pokonywane z dużą prędkością dające krótki, lecz silny airtime; często występuje po kilka, jeden po drugim, pod koniec przejazdu;
# top hat – bardzo strome wzniesienie o pionowym wjeździe i spadku; występuje także w wersji z inwersją na szczycie;
– łuki – zmieniające kierunek pociągu:
# slalomy;
# spirale;
# overbanked turn – łuk z jednoczesnym silnym pochyleniem pociągu w bok;
# Stengel dive – rodzaj stromo pochylonego łuku połączonego z nurkowaniem, pokonywany z dużą prędkością i nazwany od nazwiska projektanta, Wernera Stengela. Pierwszy element tego typu powstał na kolejce Goliath w Walibi World w Belgii;
Inwersje stanowią elementy odwracające chwilowo pasażerów „do góry nogami”. Granica przechyłu toru, przy której dany element uznawany jest za inwersję, jest płynna i często zależna od decyzji parku, w którym znajduje się kolejka lub od jej producenta.
Do inwersji należą m.in.:
– pionowa pętla i pochylona pętla (ang. loop, inclined loop) – na wzór pętli w akrobacji lotniczej, obecnie o kształcie na bazie klotoidy;
– korkociąg (ang. corkscrew);
– immelmann – na wzór figury lotniczej o tej samej nazwie;
– sidewinder – rodzaj immelmanna, w którym pociąg opuszcza element pod kątem zbliżonym do prostego względem kierunku wjazdu;
– pętla nurkująca (ang. dive loop) – immelmann pokonywany w odwrotnym kierunku;
– reverse sidewinder – sidewinder pokonywany w odwrotnym kierunku;
– kobra (ang. cobra roll) – sidewinder (immelmann) i reverse sidewinder (pętla nurkująca) następujące bezpośrednio po sobie – pociąg wraca w kierunku przeciwnym do kierunku wjazdu; inwersja podwójna;
– butterfly (także: roll over, sea serpent) – podobnie do kobry, lecz pociąg opuszcza element w tym samym kierunku, w którym wjechał; inwersja podwójna;
– beczka (ang. barrel roll, heartline roll, in-line twist) – na wzór lotniczej beczki;
– precel (ang. pretzel loop) – inwersja na kolejkach typu flying coaster;
– zero-g-roll – paraboliczne wzniesienie z beczką; łączy efekt nieważkości z obrotem o 360°.
– scenografia – liczne kolejki górskie posiadają temat przewodni, do którego nawiązuje nazwa kolejki i rozbudowane dekoracje („tematyzacja”, ang. theming);
– iluzja zderzenia – tor poprowadzony blisko elementów wystroju, podpór kolejki i terenu stwarza iluzję nadchodzącego zderzenia:
# headchopper (footchopper) – tor położony tuż pod lub ponad innymi elementami sprawia wrażenie nadchodzącego zderzenia z głowami (kolejka do jazdy na siedząco) lub stopami (kolejka odwrócona) pasażerów;
# dziurka od klucza (ang. keyhole) – element w postaci niewiele większego od skrajni pociągu otworu w scenografii:
# dueling coaster – kolejka, której dwa pociągi poruszające się po różnych torach zbliżają się do siebie na niewielką odległość;
# terrain coaster – kolejka o torze ściśle wpasowanym w rzeźbę otaczającego ją terenu;
– ogień, dym i mgła;
– efekty wodne:
# hamulce wodne;
# fontanny;
– efekty dźwiękowe – z głośników zainstalowanych w pobliżu toru lub też w pociągu;
– wirtualna rzeczywistość – pasażerowie za pomocą gogli VR oglądają stworzony specjalnie dla danej kolejki i zsynchronizowany z ruchem pociągu film.
Wzniesienia na kolejce Millennium Force, Cedar Point, USA.
Bunny hop na kolejce Superman Ride of Steel, Darien Lake, USA.
Top hat na kolejce Stealth, Thorpe Park, Wielka Brytania.
Spirala na kolejce Behemoth, Canada’s Wonderland, Kanada.
Overbanked turn na kolejce Millennium Force.
Stengel dive na kolejce Skyrush, Hersheypark, USA.
Podwójna pionowa pętla, Tornado, Śląskie Wesołe Miasteczko.
Przeplecione dwa korkociągi, Superman Krypton Coaster, Six Flags Fiesta Texas, USA.
Immelmann, Alpengeist, Busch Gardens Williamsburg, USA.
Sidewinder, Limit, Heide-Park, Niemcy.
Pętla nurkująca, Chang, Six Flags Kentucky, USA.
Kobra, Dragon Khan, Port Aventura, Hiszpania.
Roll over, Mind Eraser, Six Flags New England, USA.
Beczka, Hydra the Revenge, Dorney Park, USA.
Precel, Tatsu, Six Flags Magic Mountain, USA.
Zero-g-roll, Alpengeist, Busch Gardens Williamsburg, USA.
Liczne dekoracje wokół kolejki Taron, Phantasialand, Niemcy.
„Dziurka od klucza” na kolejce Gate Keeper, Cedar Point, USA.
Dueling coaster Dragon Challenge, Universal Studios Islands of Adventure, USA.
Hamulce wodne na kolejce SheiKra, Busch Gardens Tampa, USA.
Fontanny przy torze kolejki Shambhala, Port Aventura, Hiszpania.
Materiał pochodzi z:
– wikipedia.org
Powrót do strony głównej |