Współczesne kolejki górskie, ze względu na materiał, który stanowi podstawę ich konstrukcji, mogą należeć do jednej z kategorii:
– kolejki drewniane;
– kolejki stalowe;
– kolejki hybrydowe – stanowią połączenie elementów drewnianych ze stalowymi.
– kolejka z obiegiem zamkniętym (ang. full circuit coaster) – pociąg porusza się po zamkniętym torze tylko w jednym kierunku;
– kolejka z obiegiem otwartym (ang. shuttle coaster) – pociąg porusza się przodem i tyłem po otwartym z obu końców torze.
Bardzo wysokie kolejki klasyfikuje się następująco:
– hyper coaster – o wysokości lub spadku między 200 a 299 ft (61 – 91,5 m);
– giga coaster – o wysokości lub spadku między 300 a 399 ft (91,5 – 122 m);
– strata coaster – o wysokości lub spadku równej lub większej niż 400 ft (122 m).
– kolejka do jazdy na siedząco;
– kolejka do jazdy na stojąco;
– kolejka do jazdy na leżąco („latająca”, ang. flying coaster).
– kolejka tradycyjna z pociągiem poruszającym się ponad torem;
– inverted coaster – kolejka odwrócona z pociągiem podwieszonym pod torem;
– wing coaster – z fotelami położonymi po bokach toru, symulująca lot na skrzydle;
– 4th dimension coaster – z wagonami posiadającymi możliwość niezależnego obrotu w osi poziomej. Obrót może być kontrolowany lub nie;
– spinning coaster – z wagonami posiadającymi możliwość niezależnego obrotu w osi pionowej;
– dive coaster – „kolejka nurkująca” o bardzo szerokich pociągach i pionowym pierwszym spadku;
– floorless coaster – kolejka o pociągach pozbawionych podłogi,
– indoor coaster – kolejka wybudowana w części lub w całości wewnątrz zamkniętego pomieszczenia;
– wild mouse coaster – „dzika mysz”, kolejka o pojedynczych wagonach poruszających się po torze o dużej liczbie bardzo ostrych zakrętów;
– side friction coaster – rodzaj starej kolejki drewnianej, której wagony utrzymywane są na torze za pomocą bocznych prowadnic;
– bobsled coaster – kolejka, której wagony nie są połączone z szynami, lecz toczą się wewnątrz rynny przypominającej tor bobslejowy;
– water coaster – kolejka górska będąca połączeniem atrakcji wodnych z klasyczną stalową kolejką.
Kolejka drewniana Thunderbird w parku PowerLand, Finlandia.
Kolejka stalowa Silver Star w parku Europa-Park, Niemcy.
Kolejka hybrydowa Wicked Cyclone w parku Six Flags New England, USA.
Colossus w Thorpe Park, Wielka Brytania – kolejka o obiegu zamkniętym.
Boomerang w parku Wild Adventures, USA – kolejka z obiegiem otwartym.
Hyper coaster Diamondback w parku Kings Island, USA – wysokość 70 m.
Giga coaster Intimidator 305 w parku Kings Dominion, USA. Wysokość 93 m.
Strata coaster Top Thrill Dragster w parku Cedar Point, USA. Wysokość 128 m.
Kolejka do jazdy na siedząco Kumba w parku Busch Gardens Tampa, USA.
Kolejka do jazdy na stojąco Riddler’s Revenge w parku Six Flags Magic Mountain, USA.
Flying coaster Galactica (dawniej Air) w parku Alton Towers, Wielka Brytania.
Kolejka odwrócona Raptor w parku Cedar Point, USA.
Wing coaster Flug der Dämonen w parku Heide-Park, Niemcy.
4th dimension coaster Eejanaika w parku Fuji-Q Highland, Japonia.
Spinning coaster Spinball Whizzer w parku Alton Towers, Wielka Brytania.
Floorless coaster Hydra the Revenge w parku Dorney Park, USA.
Dive coaster SheiKra w parku Busch Gardens Tampa, USA.
Kolejka w pomieszczeniu Canyon Blaster w Adventuredome, USA.
Kolejka „dzika mysz” Sand Serpent w parku Busch Gardens Tampa, USA.
Bobsled coaster Alpine Bobsled w parku Great Escape, USA.
Water coaster Divertical w parku Mirabilandia, Włochy.
Materiał pochodzi z:
– wikipedia.org
Powrót do strony głównej |